Som alle andre brancher er dagligvarebranchen påvirket af den øgede konkurrence om arbejdskraften som de senere års økonomiske opsving har medført. Arbejdskraften kan således tillade at være mere kræsen og stille større krav til deres arbejdsgivere, hvilket har øget presset på dagligvarekæderne for at tiltrække og fastholde den nødvendige arbejdskraft. Ligeledes kæmper branchen med et imageproblem. Kassedamen (og den enlige mor) er i politikernes og mediernes optik blevet synonym med nederste trin på sociale rangstige, kun overgået af dem uden arbejde. Sammen med branchens relativt lave lønniveau og skæve arbejdstider har denne negative omtale medført, at arbejde i dagligvarebranchen er forbundet med lav prestige i samfundets øjne. Det enkelte individ må også anses som værende under pres fra samfundets institutioner (skolerne, medierne etc.). Der stilles voksende krav til det enkelte individ om at være selvrealiserende det er ikke længere nok, at man er til, man skal også være til: man skal udvikle sig personligt, lære noget osv. gennem hele livet. Denne samfundstendens om det selvaktualiserende menneske går ikke ligefrem i spænd med dagligvarebranchens ofte noget rutineprægede job uden de store udviklingsmuligheder.
De ovenfor nævnte udfordringer har således medført, at butikkerne og branchen som helhed er præget af stor medarbejderomsætning og har svært ved at tiltrække nye ansatte. 1.2. Problemsituationen i teoretisk kontekst For at sætte teoretiske begreber på dagligvarebranchens problemsituation, vil vi her inddrage nogle af organisationsteoriens klassikere inden fo r motivation og jobdesign. Denne teoriinddra! gelse skal således fungere som referenceramme (theoretical framework) og styringspind i udarbejdelsen af en undersøgelse af, hvad de kan gøre for at forbedre rekrutteringen og fastholdelsen. Grunden til at det netop er motivationsteorierne vi har givet os i kast med er ud fra en antagelse om, at medarbejderne skal være motiverede for, at vi kan...If you use up to get a full essay, order it on our website: BestEssayCheap.com
If you want to get a full essay, visit our page: cheap essay
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.